اخبار

در پی تحقیقات و اقدامات گسترده فنی صورت گرفت

رفع چالش فنی آب در روغن توربین واحد شماره 4 نیروگاه رامین پس از 24 سال

رفع چالش فنی آب در روغن توربین واحد شماره 4 نیروگاه رامین پس از 24 سال
به گزارش روابط عمومی نیروگاه رامین: کارشناسان متخصص این نیروگاه با اجرای عملیات فنی – تخصصی موفق به رفع نشتی بخار در روغن ، توربین واحد شماره 4 شدند که این عملیات ضمن بهبود فرآیند بهره برداری باعث صرفه اقتصادی ، کاهش هزینه های خرید روغن و همچنین افزایش طول عمر روغن توربین گردید .

 

 

 

 

 

به گزارش روابط عمومی نیروگاه رامین:غلامرضا چرخاب ساز زاده سرپرست معاونت مهندسی و برنامه ریزی فنی اظهار داشت : سطح کیفیت و عملکرد روغن روانکاری وخنک کاری یاتاقان های توربین دارای اهمیت وحساسیت بالایی برخوردار بوده که نفوذ آب (بخار) در آن می تواند باعث چالشهای متعدد فنی در واحدهای تولید برق شود. وی میزان روغن مورد نیاز توربین و تجهیزات وابسته که از حساسیت و قیمت بالایی نیز برخوردار است  را 70 متر مکعب عنوان نمود و گفت :   نفوذ آب در روغن توربین یکی از مشکلات اولیه واحد 305 مگاواتی شماره 4 نیروگاه رامین از سال 1374 یعنی از زمان احداث و راه اندازی این واحد بوده بطوریکه کارشناسان داخلی و خارجی بویژه مهندسان سازنده این توربین نیز نتوانستند این مشکل فنی را بصورت مطلوب رفع کنند. چرخاب ساززاده حداکثر میزان استاندارد وجود آب در روغن را  PPM  500 عنوان نمود  و افزود:  نفوذ بیش از حد آب در روغن توربین منجر به انحراف از این  میزان استاندارد تا حدود    PPM  30000 می شد که باعث کاهش سطح روانکاری وافزایش حرارت یاتاقانها ، افزایش سطح اصطکاک و تخریب یاتاقانها  ،آلودگی وهدر رفت روغن در فرآیند تصفیه مجدد ، و نهایتاً‌ باعث کاهش سطح تولید این واحد 305 مگاواتی می شد.  وی گفت : با تشکیل کارگروه تخصصی اقدام به تحقیقات و بررسی فنی گسترده از جمله بررسی سوابق ، نقشه ها ،دستورالعملها و ارائه راهکارهای متعدد و انتخاب بهترین گزینه توانستیم با ایجاد تغییرات فنی در طراحی پایپینگها و گلندها اقدام به رفع این مشکل فنی و کاهش سطح آب موجود در روغن تا    PPM  50 نمائیم.
سرپرست معاونت مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه رامین مهمترین مزایای این اقدام تخصصی را کاهش محدودیت این واحد تولیدی پس از 24 سال عنوان نمود. وی افزایش طول عمر روغن توربین، بهبود سطح عملکرد یاتاقانها ، عدم نیاز به پایش و تصفیه مستمر روغن ، صیانت از محیط زیست، کاهش مصرف و  هزینه های خرید روغن را از دیگر مزایای اجرای این طرح برشمرد .   
لازم بذکر است نیروگاه رامین اهواز با 6 واحد تولیدی و مجموع ظرفیت 1850 مگاوات ساعت بزرگترین نیروگاه بخاری کشور و تامین کننده بیش از 35% برق مورد نیاز استان خوزستان است.
@prrppa
۲ شهریور ۱۳۹۸ ۱۴:۵۷
روابط عمومی نیروگاه رامین |
تعداد بازدید : ۱,۲۹۲