اخبار

گرما زدگی و راهکارهای پیشگیری

گاهاً بدلیل روند کند تطابق بدن انسان با گرما ، افراد را دچار مشکلات و آسیب های متعدد روحی و جسمی می کند که ضروریست با افزایش سطح آگاهی و اقدامات پیشگیرانه نسبت به محافظت و تامین سلامتی خود در فصل گرما اقدام نماییم .
 
🔹شرایط اقلیمی خوزستان و محیط کاری کارکنان نیروگاه رامین بدلیل ارتباط مستقیم با انواع تجهیزات دارای حرارت ( مانند مشاغل تعمیراتی ، بهره برداری ، خدماتی ، حراست ) و قرار گرفتن در محیط های گرم  نظیر سالن توربین هال ، بویلرها ، هات باکس  ، واحدهای خدماتی ، فضای سبز ، رنگ آمیزی  وغیره ) گاهاً بدلیل روند کند تطابق بدن انسان با گرما ، افراد را دچار مشکلات و آسیب های متعدد روحی و جسمی می کند که ضروریست با افزایش سطح آگاهی و اقدامات پیشگیرانه نسبت به محافظت و تامین سلامتی خود در فصل گرما اقدام نماییم .
 
🔸علائم گرمازدگی چیست؟
 
👈🏻علائم جسمانی گرمازدگی شامل : پوست خشک و داغ – عدم تعریق – پوست ابتدا قرمز شده و سپس رنگ پریده یا کبود می شود – تنفس کوتاه و سریع – نبض سریع و ضعیف – افزایش دمای بدن به بیش از 40 درجه – سردرد – گرفتگی عضلات – گشادی مردمک چشم
 
👈🏻علائم روحی و روانی گرمازدگی شامل : گیجی ، رفتار پرخاشگر، آشفتگی و هیجان، توهم– بی حالی ، رخوت و بی حسی ( واکنش های بدن بیش از حد آرام و آهسته می شود ) و تشنج است.
 
🔸روشهای پیشگیری از گرمازدگی :
 
1- وقتی که برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب یا در یک محیط گرم مجبور هستید بمانید  آب زیادی بنوشید.
 
قبل از اینکه کاملاً احساس تشنگی کنید، آب بنوشید (یعنی منتظر نباشید تا احساس تشنگی کنید و سپس آب بنوشید) 
 
2- موقعی از روز را که هوا خیلی گرم است (مثل سر ظهر و بعد از ظهر) فعالیت نکنید یا کمتر فعالیت کنید.
 
3- قبل از فعالیت زیاد و ایستادن در معرض آفتاب، سعی کنید به هوای گرم تابستان عادت کنید. سیستم تنظیم دمای بدن شما هنگامی که به گرما عادت کرده باشد، بهتر عمل خود را انجام خواهد داد.
 
4- کمتر جلوی نور خورشید بایستید.
 
5- وقتی زیر اشعه مستقیم  آفتاب کار می کنید، روی سرتان کلاه بگذارید که بهتر است لبه دار باشد تا روی صورتتان سایه ایجاد کند . سر انسان نسبت به گرما حساس است.
 
6- در هوای گرم لباس های گشاد ، نازک و رنگ روشن بپوشید. لباس کتان از همه بهتر است ، زیرا باعث می شود هوا به راحتی از آن عبور کند و عرق شما خشک شود.
 
7- به میزان کافی بخوابید و میوه‏ها و سبزی‏های سرشار از پتاسیم را به میزان زیاد مصرف کنید تا بدن‏تان خودش را با گرما تطبیق دهد.
 
8- سعی کنید وعده های غذایی تان را سبک و به مقدار کم میل کنید.
🔹محمد حمیدی – مسئول بهداشت حرفه ای نیروگاه رامین
۱۱ مرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۵۶
روابط عمومی نیروگاه رامین |
تعداد بازدید : ۴۲