بازسازی و ترمیم EXP.J های کانالهای دود و هوای بویلر واحد 5 نیروگاه رامین ضمن رفع محدودیت های بویلر باعث کاهش و کنترل بیشتر آلاینده های زیست محیطی در نیروگاه رامین خواهد شد .
برای اولین بار و پس از 18 سال کارکرد مداوم
کانال های بویلر واحد 315 مگاواتی نیروگاه رامین بازسازی شد
بازسازی و ترمیم EXP.J های کانالهای دود و هوای بویلر واحد 5 نیروگاه رامین ضمن رفع محدودیت های بویلر باعث کاهش و کنترل بیشتر آلاینده های زیست محیطی در نیروگاه رامین خواهد شد .
به گزارش روابط عمومی نیروگاه رامین اهواز : مهندس بهروز وحدتی مدیر پروژه تعمیرات اساسی واحد 5 نیروگاه با اعلام این خبر گفت : یکی از مشکلات عمده واحد های مازوت سوز نیروگاه ها، از بین رفتن اتصالات آکاردئونی نصب شده در کانال های دود و هوای بویلر می باشد و از آنجایی که داکت های کانال ها استاندارد مرجع و سایز مشخصی ندارند براثر کارکرد مداوم و رسوب گذاری های متعدد باعث ایجاد مشکلات اساسی و محدودیت های فنی در بویلرها می شوند.
وی گفت : تعمیرات اساسی و خروج واحد نیروگاهی از چرخه تولید در بازه زمانی تعیین شده فرصتی برنامه ریزی شده بمنظور رفع محدودیت های بوجود آمده در تجهیزات فنی نیروگاه است و با توجه به اینکه واحد شماره 5 این نیروگاه مراحل نهایی این تعمیرات را می گذراند، پس از انجام تحقیقات و بررسی های فنی توسط کارشناسان متخصص نیروگاه توانستیم در مدت زمان 2 ماه نسبت به تعویض، ترمیم و بازسازی تمامی EXP.J های معیوب کانال های دود و هوای بویلر واحد 5 اقدام نماییم . محمودی همچنین افزود : این پروژه برای اولین بار طی 18 سال تولید پایدار این نیروگاه انجام شده که با اجرای این پروژه ضمن رفع محدودیت های بویلر ، شاهد پایداری واحد و همچنین کاهش و کنترل بیشتر آلاینده های زیست محیطی پس از راه اندازی مجدد این واحد 315 مگاواتی خواهیم بود .
مهندس سامان علیمحمدی سرپرست اداره تعمیرات بویلر، ایرهیتر و تجهیزات جانبی نیروگاه رامین نیز به تشریح تخصصی این پروژه پرداخت وگفت : اتصالات کانالهای دود و هوای بویلر این واحد نیروگاهی که به شکل چهارگوش و انعطاف پذیر می باشند ، بصورت سفارشی و در شکل ها، ابعاد و تحت شرایط متفاوت از جمله دما، فشار و مقدار حرکت درخواستی طراحی و ساخته می شوند که همانند اتصالات آکاردئونی دایره ای ، قابلیت جذب حرکت های محوری، جانبی و زاویه ای را دارند با این تفاوت که در اتصالات چهارگوش جهت حرکت جانبی و زاویه ای نسبت به طول یا عرض داکت، شرایط متفاوتی را ایجاد می نماید.
وی با اشاره به تحت خلاء بودن بویلرهای نیروگاه رامین گفت : با از بین رفتن این اتصالات و گاهاً خود کانال ها بدلیل تفاوت دمای مابین دود و هوای بویلر با هوای اتمسفر و وجود اختلاف چگالی ، محدودیت تولید در فن های دمنده و مکنده بویلر ایجاد می شود و صرف نظر از ضرر اقتصادی و افزایش آمپر مصرفی فن ها ، فرآیند احتراق را تحت تأثیر مستقیم قرار داده و نتیجتاً باعث محدودیت راندمان و کاهش توان تولیدی بخار لازم توسط بویلر می شود .
علی محمدی در ادامه افزود : در واحد شماره 5 نیروگاه قبل از تعمیرات اساسی بدلیل استفاده بی رویه از سوخت مازوت طی سالهای گذشته ، تمامی اتصالات آکاردوئونی مربوط به کانال های فن ها، خصوصاً کانال های IDFan دچار آسیب های شدید بودند که پس از بررسی نقشه های فنی و بازرسی های میدانی ، برای کانال های دود و هوای بویلر شناسنامه فنی تهیه و نگارش شد، سپس بر اساس همین شناسنامه EXP.J های معیوب در واحد 5 شناسایی شده و اقدام به تعویض، ترمیم و بازسازی تمامی این تجهیزات معیوب نمودیم که نتایج اجرای این پروژه نقش مهمی در رفع محدودیت و مشکلات بویلر و افزایش پایداری این واحد تولیدی دارد .
لازم بذکر است واحد 315 مگاواتی شماره 5 نیروگاه رامین ، طبق برنامه ریزی های صورت گرفته از آذرماه سال گذشته بمنظور انجام تعمیرات اساسی از مدار خارج گردید و طی ایام پیش رو با راه اندازی مجدد ، وارد چرخه تولید انرژی برق و پشتیبانی از شبکه برق کشور بویژه در پیک تابستان سال جاری خواهد شد .