اخبار

نیروگاه حرارتی رامین اهواز به فناوری ساخت قطعات توربین بخار دست یافت

این نیروگاه حرارتی به فناوری ساخت پره های توربین بخار و تولید روغن مورد نیاز روانکاری و کنترل سیستم توربین های بخار دست یافت.
نیروگاه حرارتی رامین اهواز به فناوری ساخت قطعات توربین بخار دست یافت
اهواز - ایرنا - مدیرعامل نیروگاه حرارتی رامین اهواز گفت: این نیروگاه حرارتی به فناوری ساخت پره های توربین بخار و تولید روغن مورد نیاز روانکاری و کنترل سیستم توربین های بخار دست یافت.

به گزارش ایرنا سیدعلیرضا موسوی  در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای نخستین بار در اندازه واحدهای 300مگاواتی در بین نیروگاه های حرارتی کشور یک ردیف پره ساخت داخل کشور در توربین بخار واحد شماره 3 این نیروگاه نصب شد.

وی اضافه کرد: به پشتوانه دانش علمی و عملی متخصصان داخلی این پره ها در داخل کشور ساخته و بومی سازی شد.

موسوی همچنین اضافه کرد: نیروگاه رامین به عنوان نیروگاه پیشرو در بین نیروگاه های حرارتی کشور به تولید روغن های مورد نیاز توربین های بخار دست یافته که با این کار به میزان یک ششم در هزینه ها صرفه جویی شده است.

مدیرعامل نیروگاه حرارتی رامین گفت: پیشتر هر بشکه 200لیتری روغن از خارج کشور به قیمت معادل 300 تا 500میلیون ریال وارد می شد که هم اینک تولید آن در داخل کشور صرفه جویی ارزی خوبی به دنبال داشته است.

وی اضافه کرد: روغن های وارداتی از کیفیت پایینی برخوردار بودند اما روغن تولید داخل قابلیت تحمل دمای بالای هوا را در شرایط اقلیمی خوزستان دارد.

موسوی اظهار کرد: فرآیند ساخت پره های توربین و تولید روغن مورد نیاز آن در نیروگاه رامین اهواز ادامه دارد.

وی گفت: با دستیابی به تولید روغن توربین از هزینه های طراحی، آزمایشگاهی و کنترلی آن نیز که پیشتر داشت کاسته شده است.

* واحدهای جدید نیروگاه رامین منتظر تامین نقدینگی

مدیرعامل نیروگاه رامین همچنین اظهار کرد: ساخت واحدهای 7 و 8 این نیروگاه که در قالب طرح توسعه آن برنامه ریزی شده منتظر تامین نقدینگی است.

وی افزود: ساخت این واحدها در اولویت نخست طرح های وزارت نیرو قرار دارد و وزارت نیرو آن را به عنوان طرح اولویت دار در دستور کار قرار داده است.

به گفته موسوی با احداث واحدهای 7 و 8 نیروگاه رامین ظرفیت این نیروگاه به میزان حدود 640 مگاوات(هر کدام 320مگاوات) افزایش خواهد یافت.

برای ساخت و تکمیل این واحدها پنج هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات صنعت برق کشور اختصاص یافته است.

* کاهش مصرف آب در نیروگاه رامین

مدیرعامل نیروگاه رامین از برنامه کاهش مصرف آب در این نیروگاه خبر داد و افزود: در زمان حاضر روزانه شش هزار متر مکعب آب برای تولید برق مورد نیاز نیروگاه است که با توجه به کاهش سطح آب رودخانه کارون و جوابگو نبودن تجهیزات قرار است از اسکله های شناور برای برداشت آب مورد نیاز از رودخانه کارون استفاده شود.
وی اضافه کرد: برای مصرف بهینه آب و سوخت در سال جاری فعالیت هایی مد نظر است که استفاده از فاضلاب شهرهای همجوار از جمله این برنامه ها است.

* ساخت 10 هزار قطعه در نیروگاه رامین

موسوی در عین حال از ساخت 10هزار قطعه مورد نیاز نیروگاه در سال گذشته خبر داد و گفت: تنها در ساخت بسکت های اریته(مورد مصرف برای گرم کردن کوره هاست که به احتراق کامل برسد)، 20 میلیارد ریال صرفه جویی شده است.

وی پیک مصرف روزانه امسال برق در خوزستان را هفت هزار و 500 مگاوات پیش بینی کرد و افزود: تولید برق نیروگاه در روز یک هزار و 750 مگاوات است.

نیروگاه رامین اهواز به عنوان بزرگترین نیروگاه حرارتی کشور از سال 58 راه اندازی شد و 54 درصد برق خوزستان و چهار درصد برق کشور را تامین می کند.

این نیروگاه با شش واحد نیروگاهی ظرفیت تولید یک هزار و 850مگاوات انرژی را دارد که پارسال 11میلیون و 694هزار و 374 مگاوات ساعت برق تولید کرد.

نیروگاه رامین اهواز در کیلومتر 25جاده اهواز ـ مسجد سلیمان در نزدیکی رودخانه کـارون و شهر 'ویس' در شمال شرقی اهواز قرار دارد.
۲ تیر ۱۳۹۴ ۰۷:۲۸
تعداد بازدید : ۱,۵۴۴