اخبار

تقدیر از مقاله کارشناس نیروگاه رامین در یازدهمین کنفرانس مبدلهای گرمایی،چیلر و برج خنک کن

تقدیر از مقاله کارشناس نیروگاه رامین در یازدهمین کنفرانس مبدلهای گرمایی،چیلر و برج خنک کن
مقاله تخصصی مهندس محمودرضا بهرادمنش کارشناس نیروگاه رامین اهواز در یازدهمین کنفرانس مبدل‌های گرمایی،چیلر و برج خنک‌کن که در تهران برگزار شد ارائه و موردتقدیر داوران این کنفرانس علمی-تخصصی قرار گرفت.
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

به گزارش روابط عمومی نیروگاه رامین اهواز : در این کنفرانس علمی که در سالن همایش‌های صداوسیما در تهران و با حضور متخصصان،صنعتگران و پژوهشگران کشور برگزار شد مقاله تخصصی مهندس محمودرضا بهرادمنش کارشناس تعمیرات نیروگاه رامین اهواز تحت عنوان " آنالیز پینچ و اگزورژی سیکل حرارتی نیروگاه بخار رامین اهواز و بهینه سازی شبکه مبدل حرارتی با نرم افزار اسپن انرژی آنالایزر " مورد استقبال و تقدیر هیئت داوران و فعالین صنعتی و علمی واقع شد.لازم بذکر است این مقاله تخصصی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(  isc) نیز ثبت و منتشر گردید. 
 
در چکیده این مقاله تخصصی آمده است :
در یک نیروگاه تولید برق به خصوص در نیروگاه های حرارتی، بخش های مختلفی هم زمان در مدار بهره برداری قرار دارند که کارکرد هر بخش در این سیکل به هم پیوسته و مستمر، دارای اهمیت می باشد.  هرنیروگاه بخار معمول دارای سه قسمت اصلی سیستم توربین، شبکه های مبدل حرارتی و سیستم سوخت که انتخاب یا تغییر یکی از این سیستم ها، سایر سیستم ها را تحت تاثیر قرار می دهد. 
تکنولوژی پینچ روشی ترمودینامیکی برای بهبود فرآیندها می باشد که به عنوان ابزاری برای طراحی شبکه مبدل های
حرارتی شناخته می شود . آنالیز اگزرژی با ادغام قانون اول و دوم ترمودینامیک این امکان را فراهم می سازد که محل و مقدار تولید بازگشت ناپذیرها و فرآیندهای نامطلوب ترمودینامیکی یک سیستم مشخص گردد.  در این تحقیق عملکرد سیکل حرارتی واحد شماره ۵ نیروگاه رامین اهواز با استفاده از آنالیز پینچ واگزرژی، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. در این پژوهش، با استفاده از نرم افزارهای اسپن هایسیس و اسپن انرژی آنالایزر با شبیه سازی سیکل نیروگاه رامین اهواز، ابتدا داده های مورد نیاز برای آنالیز پینج واگزرژی استخراج گردید و سپس بر مبنای این نتایج، راهکارهایی برای افزایش راندمان سیکل نیروگاه ارائه گردید. درنهایت نیز بهینه سازی شبکه مبدل های حرارتی در نرم افزار اسپن انرژی آنالایزر به منظورکمینه کردن سطح تبادل حرارت موردنیاز انجام شد.آنالیز پینج سیکل نیروگاه رامین نشان داد که حداقل اختلاف دمای ۱۰ درجه سانتی گراد در طراحی این سیکل وجود دارد. با این آنالیز مشخص گردید که دمای پینچ برای سیال گرم ۴۵.۴۵ درجه سانتی گراد و برای سیال سرد نیز ۳۵.۴۵ درجه سانتی گراد می باشد.
آنالیز اگزرژی سیکل نیروگاه نشان داد که بیشترین منبع اتلاف اگزرژی و برگشت ناپذیری ها در بویلرنیروگاه صورت می پذیرد که بیش از ۷۷ درصد از کل اگزرژی سیکل در بویلر اتلاف شده و مبدل های حرارتی در حالت پیش فرض فقط ۳.۲ درصد از کل اگزرژی را اتلاف می نمایند از مهم ترین راهکارهای قابل ارائه برای بهبود عملکرد سیکل نیروگاه رامین می توان به بهینه سازی شبکه مبدل های حرراتی وهمچنین افزایش فشار بخار خروجی از بویلر و دمای بخار خروجی از بویلر و همچنین افزایش فشار بخارباز گرم شونده نام برد. 
بر اساس نتایج به دست آمده در این تحقیق مشخص گردید که نرم افزار اسپن هایسیس به عنوان یک ابزار قدرتمند توانایی شبیه سازی سیکل های بخار نیروگاهی و نرم افزار اسپن انرژی آنالایزر به عنوان یک ابزار توانمند در تحلیل شبکه مبدل های حرارتی با دقت بالا می باشد.
 
۱۹ اسفند ۱۳۹۸ ۰۹:۵۵
روابط عمومی نیروگاه رامین اهواز |
تعداد بازدید : ۱,۱۲۵