اخبار

واحد شماره ۵ نیروگاه رامین کمر به تولید برق بست

مدیر عامل نیروگاه رامین اهواز از اتصال مجدد واحد ۳۱۵ مگاواتی شماره ۵ این نیروگاه پس از اجرای تعمیرات نیمه سنگین به شبکه سراسری برق کشور خبر داد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش روابط عمومی نیروگاه رامین ، خلیل محمدی مدیر عامل نیروگاه رامین اهواز گفت: تولید مستمر انرژی برق با تلاش کارکنان واحد‌های نیروگاه رامین به ویژه در گرمای طاقت فرسای جنوب همواره دارای چالش‌های متعددی در عرصه بهره برداری، نگهداری و تعمیرات است.

او افزود: خرسندیم با تکیه بر دانش و تخصص همکاران خود با موفقیت از این چالش‌ها گذر کرده ایم تا بتوانیم با تولید پایدار انرژی برق در خدمت مردم و صنایع باشیم.

محمدی بیان داشت: رفع مشکلات فنی واحد‌های تولیدی یکی از مهمترین دغدغه‌های ما به منظور تقویت سطح آمادگی این نیروگاه جهت تولید برق به ویژه در فصل تابستان و پیک مصرف برق است و هم اکنون نیز با اضافه شده واحد ۳۱۵ مگاواتی شماره ۵ نیروگاه به چرخه تولید برق سطح آمادگی این نیروگاه بهبود یافت.

فربد قیصری پور سرپرست معاونت نگهداری و تعمیرات نیروگاه رامین اهواز نیز مهمترین اقدامات تعمیراتی در این پروژه را در بخش توربین و سیستم تحریک عنوان کرد و گفت: همچنین مهمترین اقدامات در بخش مکانیک تعویض پره ردیف ۳۱ و ۳۲ توربین، تعویض دیافراگم‌های ردیف ۳۱ و ۳۲ توربین، تعویض یاتاقان شماره ۴ و بازسازی یاتاقان شماره یک و ۵ توربین، اصلاح یاتاقان‌های تراست و تنظیم حرکت محوری توربین انجام شد.

وی همچنین بازدید از یاتاقان‌های ۲ و ۳ و یاتاقان‌های ۶ و ۷ ژنراتور، بازدید و بررسی فنی اسلیپ رینگ ژنراتور، باز کردن سیلندر بخش فشار متوسط توربین، بازدید و بررسی فنی روتور فشارضعیف، تنظیم آببند‌های انتهایی سیلندر فشار ضعیف و انجام آلایمنت روتور‌های توربین را از دیگر اقدامات عملیاتی در بخش مکانیک برشمرد.

قیصری پور رفع مشکل کنداکتور بار‌های ژنراتور برای اولین بار با تلاش متخصصان نیروگاه، رفع عیب اساسی اشکال سیستم تحریک اصلی شامل عیب یابی و تحلیل سیستم AVM در آزمایشگاه سیمیلاتور تحریک و تعویض کارت‌های معیوب، رفع عیب از سیستم تایریستور‌های تحریک، تست کامیشینینگ نهایی پانل‌های ارتباطی تحریک، دمونتاژ مجموعه اسلیپ رینگ‌های روتور ژنراتور جهت بررسی و تست ترک‌های جوشکاری شده و اطمینان از سالم بودن روتور، مونتاژ نهایی مجموعه فن‌ها و اسلیپ رینگ‌ها، تعویض ذغال‌ها و... را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد.

سرپرست معاونت نگهداری و تعمیرات نیروگاه رامین اهواز ادامه داد: همچنین سرویس همه تاسیسات الکتریکی مشترک هردو واحد و تاسیسات جانبی آن‌ها شامل استارت بویلر، شیمی، تصفیه فیزیکی و مازوتخانه را مهمترین اقدامات در بخش الکتریک دانست و اظهار داشت: اقدامات مهمی در بخش بویلر شامل؛ تعویض ۵۵ شاخه لوله واتروال کلکتور تا کلکتور کوره بویلر در ناحیه MRP، بازسازی کامل اسکرین B پمپ‌های CWP، تعویض زانو و بخشی از مسیر ۲۲ اینچ بالابر کندانسور، تعویض ۴ متر مسیر ۲۰ اینچ بخار ثانویه کندانسور اواپراتور، ترمیم کانال‌های دود و هوا و تعویض والو مسیر ۱۳ به ۶  اتمسفری صورت گرفت.

وی در ادامه مهمترین اقدامات در بخش ابزار دقیق را رفع اشکال از ۵ عدد از فندک‌های مشعل‌های بویلر، سرویس کاری همه پانل‌های مربوط به مشعل‌های بویلر به تعداد ۱۶ عدد، تست کابل‌ها و سرویس مگنت‌های توربین، تست کابل‌ها و سرویس حرکت محوری و مگنت و استاپ والو توربو فیدپمپ، مونتاژ میجرمنت‌های توربین و تست تجهیزات و تحویل صفر توربین، تست سیگنالینگ و تست حفاظت کلی واحد، بهینه سازی گیت والوهای برج‌های یک و ۳و ۵ تاسیسات، بهینه سازی و جابجایی گیت والو‌های دریناژ‌های شاخه A و B، رفع اشکال از گیت والو‌های کامیشنینگ شده از سوی بهره برداری (۱۶۰ مورد) برشمرد.

به گفته قیصری پور، بهینه سازی فلومتر فارسونگ‌های بویلر شامل بازسازی، رنگ آمیزی و بهینه سازی استند و نصب ترانسمیتر جدید، نصب جعبه ترمینال و منبع تغذیه ۲۴ ولت جدید، کابل کشی و ترمینیشن جدید، نصب نشان دهنده محلی دیجیتال، سرویس و رفع گرفتگی از مسیر‌ها و تست تجهیزات فیدپمپ‌های А و  Вو توربو فید پمپها، اجکتورها، تعمیر و تعویض ۳۰ عدد بلوک تغذیه، تعمیر و تست ۵ عدد کارت مانیتورینگ، تعمیر و تنظیم ۴ عدد سطح سنج، تعمیر و تنظیم ۱۵ عدد کنورتور نیز انجام شده است.

او تصریح کرد: در بخش برج‌های خنک کن نیز اقدامات زیادی از جمله سرویس و تمیزکاری نم گیر‌های ۱۵ سل برج‌های خنک کن، سرویس ۱۵ افشانک شکسته، نصب درایوشافت کامپوزیتی برروی سل شماره ۵ از برج شماره یک برای اولین بار و استفاده از گاردون‌های کامپوزیتی بجای گاردون‌های فولادی، اصلاح و بازسازی یک دستگاه گیربکس برج خنک کن و نصب بر روی سل ۲ برج شماره یک، تخریب ۵ عدد شاسی گیربکس به علت فرسودگی بیش از حد، نصب یکعد شاسی جدید بروی سل ۴ برج شماره ۵، لایروبی حوضچه‌های برج شماره ۲ و تعویض روغن ۱۲ دستگاه گیربکس فن‌ها بعلت کارکرد بالا را از اقدامات تعمیراتی این بخش به شمار می‌روند.

نیروگاه رامین اهواز دارای ۶ واحد تولیدی بزرگترین نیروگاه بخاری کشور است و نقش مهمی را در تقویت، تثبیت و پایداری شبکه سراسری برق کشور ایفاء می‌کند.

۲۰ تیر ۱۴۰۰ ۱۱:۲۸
روابط عمومی نیروگاه رامین اهواز |
تعداد بازدید : ۷۰۰