اخبار

طراحی و ساخت چرخ زنجیر ایرهیتر بویلر واحد ۳۱۵ مگاواتی در نیروگاه رامین اهواز

طراحی و ساخت چرخ زنجیر ایرهیتر بویلر واحد ۳۱۵ مگاواتی در نیروگاه رامین اهواز
جواد ممبینی از پژوهشگران و مهندسان جوان نیروگاه رامین است که با تخصص و تبحر خود اقدام به طراحی چرخ زنجیر ایرهیتر بویلر واحد ۳۱۵ مگاواتی این نیروگاه نموده است.
به گزارش روابط عمومی نیروگاه رامین اهواز : جواد ممبینی از پژوهشگران و مهندسان جوان نیروگاه رامین است که با تخصص و تبحر خود اقدام به طراحی چرخ زنجیر ایرهیتر بویلر واحد ۳۱۵ مگاواتی این نیروگاه نموده است.
 
جواد ممبینی کارشناس مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه رامین و طراح این چرخ زنجیر اظهار داشت : چرخ زنجیر گیربکس ایرهیتر نیروگاه، یکی از قطعات حساس و مهم صنعتی است که دانش طراحی دقیق و مقیاسهای تخصصی آن در دسترس نبوده و تلاش برای ساخت داخلی این قطعه سالها با مشکل مواجه بوده است. وی گفت: در سالیان گذشته یکی از مشکلات اصلی ایرهیترهای نیروگاه رامین، تخریب شدید و سریع چرخ زنجیر بود که این آسیب در سطح دندانه ها رخ می داد و دلیل اصلی آن صحیح نبودن هندسه دندانه ها برآورد شده است . ممبینی افزود :  این نوع مکانیزم ، به لحاظ هندسی بسیار حساس بوده و بی نظمی در پروفایل دندانه ها منجر به تخریب تدریجی آنها توسط پینهای ایرهیتر می شد . ایشان در ادامه با اشاره به تلاش طراحان و شرکتهای داخلی بمنظور استفاده از روش مهندسی معکوس گفت : فرآیند مهندسی معکوس برای مدل آسیب دیده که هندسه دندانه های آن می بایست بر مبنای توابع ریاضی تعریف شود ، از بین رفته و  نتیجه مطلوبی از این فرایند بدست نمی آید و بر این اساس قطعه ساخته شده به روش مهندسی معکوس به سرعت تحریب می شود و منجر به اختلال در کارکرد ایرهیتر می شود.
ممبینی گفت : با توجه به چالشهای ایجاد شده در ایرهیترهای نیروگاه رامین و عدم دستیابی به راه حل مناسب برای رفع مشکلات این چرخ زنجیرها زمینه مطالعاتی این چالش به گروه ساخت داخل نیروگاه محول شد تا این چرخ زنجیر مجددا بصورت ریاضی و پارامتریک طراحی شود که با استفاده از دانش فنی و همچنین بکارگیری حرفه‌ای ترین نرم افزارهای طراحی قطعات دنیا و پس از حدود دو ماه مطالعه و پژوهش، مدل دقیق این چرخ زنجیر بصورت نرم افزاری طراحی نمودم .  ایشان در ادامه افزود : پس از طراحی سه بعدی، چرخ زنجیر را با سرعت کارکرد خود و برابر 10000 سیکل دورانی با موفقیت تحت سیمولیشن دینامیکی قرار داده که در سیمولیشن کامپیوتری نیز نتایج قابل قبولی بدست آمد . ممبینی گفت : با توجه به این نتایج  اطلاعات مهندسی آن جهت ساخت در اختیار شرکتهای داخلی قرار داده و توانستیم قطعه مذکور را با همکاری شرکتهای داخلی بسازیم و هم اکنون این قطعه در واحدهای نیروگاه نصب و مورد استفاده قرار دادیم. 
به گفته ایشان اشاره به این نکته ضروری به نظر می‌رسد لزوما طراحی هندسی دقیق، پاسخگوی عمر یک قطعه نیست و مواردی مانند کمربند پینها، نصب، روند ساخت، جنس ماده سازنده، پرداخت سطح، عملیات حرارتی نیز بر عمر این قطعه تاثیر قابل توجهی خواهند داشت.
 
گفتنی است با توجه به این اقدامات هم اکنون به دانش فنی طراحی و ساخت این تجهیز دست یافته‌ایم که به کمک آن می‌توان مکانیزم چرخ زنجیر را تنها با داشتن داده اولیه طراحی کرده و با کیفیت بالایی مورد ساخت قرار داد و از این رو می‌توان در صورت شباهت، به نیروگاه‌های دیگر نیز در این زمینه خدمات مهندسی ارائه کرد.
۹ اسفند ۱۳۹۶ ۱۶:۳۸
روابط عمومی نیروگاه رامین اهواز |
تعداد بازدید : ۱,۱۲۳