اخبار

بهینه سازی و راه اندازی سیستم پایش لحظه ای گازهای خروجی از دودکش واحدهای 3 و 4

بهینه سازی و راه اندازی سیستم پایش لحظه ای گازهای خروجی از دودکش واحدهای 3 و 4
سیستم پایش لحظه‌ای گازهای خروجی از دودکش واحدهای 3 و 4 نیروگاه رامین بهینه سازی ، راه اندازی و در سرویس قرار گرفت

مطابق الزامات زیست محیطی و مطابق با بند( ب) ماده ۱۹۲ قانون برنامه پنجم توسعه، به منظور کاهش عوامل آلوده کننده و مخرب محیط زیست، کلیه واحدهای بزرگ صنعتی و غیر صنعتی مشمول، موظفند نسبت به نمونه برداری و اندازه گیری آلودگی و تخریب زیست محیطی خود اقدام و نتیجه را در چارچوب خود اظهاری به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه نمایند. به موجب این مصوبه واحدهایی که قابلیت و ضرورت نصب و راه اندازی سیستم های پایش لحظه ای و مداوم  را دارند باید نسبت به نصب و راه اندازی سیستم مذکور اقدام نمایند.

نیروگاه رامین بر مبنای الزام فوق الذکر ونیل به اهداف زیر ، پروژه خرید و نصب آنالایزرهای آنلاین گازهای خروجی از دودکش را در واحد 3 و4 تعریف و اجرا نمود:

- اجرای بند 3 تفاهم نامه سازمان محیط زیست و توانیر مبنی بر نصب تجهیزات پایش لحظه ای

- ارتقاء سیستم های نظارتی محیط زیست

-تشخیص زمانها و موقعیتهای بحرانی و هشدار اقدامات پیشگیرانه

-تعیین روند تغییرات غلظت آلاینده ها

- افزایش کارایی و اثر بخشی برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت نظارتی محیط زیست

 

آنالایزرهای آنلاین دود واحد 3 و 4 مورد تایید استانداردهای محیط زیست بوده و پارامترهای زیست محیطی شامل گازهای O2, CO, CO2, NOX,SO2  را پایش  می کند . نصب این تجهیزات به روش Extractive می باشد.

این سیستم که پیش از این توسط پیمانکار نصب شده بود اما به دلیل اشکال فنی امکان بهره برداری اثربخش از آن وجود نداشت توسط همکاران تعمیرات ابزار دقیق نیروگاه بطور کامل بهینه سازی و راه اندازی مجدد گردید .

به گزارش همکاران تعمیرات ابزار دقیق بهینه سازی و راه اندازی آنالایزرهای گازهای خروجی از دودکش واحد 3 و4 در سه فاز اجرا گردید :

- راه اندازی بخش آنالایزر و مسیر های نمونه گیری

- برنامه نویسی وراه اندازی سیستمRTU که وظیفه نمونه گیری اتوماتیک وکالیبراسیون اتوماتیک ، مدیریت ورودی ها و -خروجی هاوجمع آوری اطلاعات وارسال به سیستم مانیتورینگ را برعهده دارد.

·- انتقال آنلاین اطلاعات به سیستم مانیتورینگ و نمایش آنها در اتاق فرمان

 

اجرای پروژه بهینه سازی و راه اندازی سیستم پایش لحظه ای دود در واحدهای 3 و 4 یکی از اقدامات ارزشمند زیست محیطی نیروگاه رامین در راستای اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت های فنی و مهندسی داخلی بشمار می رود ،‌ چرا که کلیه اقدامات مشروحه توسط همکاران تعمیرات ابزاردقیق نیروگاه انجام پذیرفته و صرفه جویی قابل توجهی درهزینه ها را سبب شده است.

ویدا صادقی - مسئول محیط زیست نیروگاه رامین

۱۴ اسفند ۱۳۹۵ ۱۰:۵۹
روابط عمومی نیروگاه رامین اهواز |
تعداد بازدید : ۱,۷۶۸