اخبار

یادداشت؛

نقش بومی‌سازی قطعات نیروگاهی در پایداری شبکه برق کشور

نقش بومی‌سازی قطعات نیروگاهی در پایداری شبکه برق کشور
انگیزه گذر از تحریم‌ها و عزم جدی صنعت برق در جهت کاهش اثرات تهدیدات بین‌المللی، به رویکردی ارزشمند و امید آفرین در این صنعت تبدیل شده و طی سال‌های اخیر نیز با تمرکز بر همین رویکرد، وابستگی به شرکت‌ها و سازندگان خارجی را به طور چشمگیری کاهش داده است.
 
 
 
 
 

 

 
 

 

خلیل محمدی، مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز: صنعت برق ایران با بیش از یک قرن خدمت‎رسانی، هم‌اکنون به مرحله‌ای از بلوغ فنی و تخصصی رسیده و بعنوان صنعتی حیاتی و تاثیرگذار در روند توسعه و بالندگی ایران اسلامی نقش آفرینی می‌کند. بی‌تردید گام نهادن در مسیر خودکفایی، اعتماد به دانش و تجربه ارزشمند متخصصان صنعت برق و قطع وابستگی‌های خارجی در تامین قطعات و تجهیزات نیروگاهی نقش مهمی در پیشرفت و بالندگی این صنعت توسعه‌گر داشته است.
تمرکز بر خودباوری و خودکفایی ملی در همه عرصه‌ها، باعث دشمنی و کارشکنی‌های گسترده‌ای از سوی دشمنان ایران اسلامی پس از انقلاب شده است که اعمال تحریم‌های ظالمانه و توقف و کاهش سطح تولید صنایع به مهمترین سیاست این دشمنان تبدیل شده است.
متاسفانه صنعت برق کشور طی سال‌های گذشته متحمل آسیب‌های جدی از اعمال این تحریم‌ها بویژه در عرصه تامین قطعات مهم و حساس شده است. بخش تولید انرژی برق بعنوان خط مقدم این صنعت بویژه نیروگاه‌های حرارتی کشور که اغلب توسط شرکت‌های خارجی ساخته شده‌اند و حدود ۹۵ درصد برق کشور را تولید می‌کنند به یکی از مهم‌ترین اهداف دشمنان در این عرصه تبدیل شده‌اند.
انگیزه گذر از این تحریم‌ها و عزم جدی صنعت برق در جهت کاهش اثرات تهدیدات بین‌المللی، به رویکردی ارزشمند و امید آفرین در این صنعت تبدیل شده و طی سال‌های اخیر نیز با تمرکز بر همین رویکرد، وابستگی به شرکت‌ها و سازندگان خارجی را به طور چشمگیری کاهش داده است.
صنعت برق حرارتی که بیشترین سهم را در این چالش داشته است توانسته با تمرکز بر توان متخصصان خود  و بهره‌گیری از پتانسیل سازندگان داخلی بویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر خودکفایی گام برداشته و بخش عمده‌ای از نیازهای خود را بومی‌سازی کند؛ بطوریکه با اثرگذاری این قطعات حساس و مهم صنعتی، شاهد نقش‌آفرینی و تولید حداکثری انرژی حیاتی برق کشور توسط این نیروگاه‌ها در پیک تابستان گذشته بوده‌ایم.
این رویکرد ضمن تولید پایدار انرژی برق و خدمت‌رسانی مستمر به مردم ایران اسلامی دارای مزیت‌هایی از قبیل کاهش هزینه‌های تولید و جلوگیری از خروج ارز، کاهش زمان تعمیرات واحدهای نیروگاهی، کاهش زمان خروج واحدها از مدار تولید، رفع وابستگی خارجی، حمایت و تقویت سازندگان داخلی، اشتغال‌ز‌ایی غیرمستقیم و نهایتاً پایداری شبکه برق کشور و خدمت‌رسانی مستمر به مردم شده است. حال که به این بلوغ تخصصی رسیده‌ایم امید است با رفع نقاط ضعف خود و تقویت پتانسیل ارزشمند داخلی بتوانیم با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان این عرصه شاهد گسترش، توسعه و ارائه این توانمندی به سایر صنایع داخلی و خارجی باشیم.

 

 

.

۲ بهمن ۱۴۰۰ ۱۳:۴۷
روابط عمومی نیروگاه رامین اهواز www.raminpower.ir |
تعداد بازدید : ۴۶۳