اخبار

از محدودیت تامین گاز مصرفی نیروگاه رامین تا خسارات مصرف مازوت

از محدودیت تامین گاز مصرفی نیروگاه رامین تا خسارات مصرف مازوت
نیروگاههای تولید برق ، از جمله صنایع مهمی هستند که در رشد و توسعه کشورها ، نقشی اساسی ایفا می کنند. با این حال سوخت این نیروگاهها در کشورهای مختلف ، شامل سوخت هسته ای ، گاز ، زغال سنگ یا مازوت می باشد . در عین حال در کشورهای مختلف و بخصوص توسعه یافته ؛ نیروگاههای برق آبی ، بادی ، خورشیدی و زمین گرمایی نیز به عنوان نیروگاههای پاک مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

با این وجود در کشورهای دارای منابع گاز ، نیروگاههای با سوخت گاز ، از ارجعیت بیشتری  برخوردار و بیشتر تولید برق این کشورها از نیروگاههای بخاری (با سوخت گاز) و یا نیروگاههای گازی می باشد . با این وجود در مواقع اضطراری (تعمیر شبکه گاز و یا کاهش فشار گاز مصرفی نیروگاهها ) ، استفاده از سوخت جایگزین یعنی مازوت یا گازوئیل نیز از طرف شرکتدسارنده ، پیش بینی شده است.
هرچند استفاده از سوخت مازوت و یا گازوئیل ، نیازمند سیستم تصفیه دود و استفاده از فیلترهای مخصوص در دودکش ها جهت ممانعت از خروج ذرات و گازهای آلاینده  هوای محیط و جهت جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی می باشد ، با این حال کیفیت پائین مازوت مصرفی در نیروگاهها ، اغلب می تواند سیستم تصفیه دود خروجی از این نیروگاهها را عملا ناکارآمد و بلااثر نماید و این مسئله تاثیر مستقیمی بر زندگی و محیط زیست کسانی دارد که در محدوده نزدیک و حتی دور  از نیروگاهها سکونت دارند، مسئله ای که مشکلاتی را نیز برای محصولات کشاورزی و محیط زیست منطقه ایجاد کند.
 
✅موقعیت حساس نیروگاه رامین
 
نیروگاه رامین اهواز که در ۲۰ کیلومتری جاده  اهواز _مسجدسلیمان و  در شهرستان باوی  قرار دارد ، با عنوان بزرگترین نیروگاه بخار کشور و با تولید ۱۸۵۰ مگاوات ، نقش مهم و حساسی را در پایداری شبکه برق استان و کشور ایفا می کند.
قرارگرفتن نیروگاه رامین در مجاورت رودخانه کارون و وجود صدها هکتار زمین کشاورزی و باغات در منطقه و همچنین واقع شدن در محدوده شهرستان باوی ، حساسیت هایی را نسبت سوخت مصرفی این نیروگاه ،  توسط فعالین محیط زیست و همچنین مردم ایجاد نموده است.
با این وجود ، این نیروگاه با شش واحد بخاری ، از سوخت گاز در بویلرهای خود استفاده می کند که  چهار واحد آن  ، قابلیت استفاده از سوخت های جایگزین (گازوئیل و مازوت ) را نیز دارد که  در حالت عادی و در صورت تامین سوخت گاز ،  مصرف روزانه سوخت گاز آن نزدیک به ۱۱ میلیون مترمکعب می باشد.
 
از سویی دیگر ، طی سال های گذشته ، در فصل سرما و به دلیل کاهش فشار گاز شبکه سراسری کشور  ، تامین گاز مصرفی نیروگاه رامین با محدودیت هایی از طرف شرکت ملی گاز ایران روبرو و این محدودیت  از ۱۱ میلیون مترمکعب  مصرف  روزانه ، تا ۳ میلیون مترمکعب نیز رسیده است.
این درحالی است که شبکه سراسری برق کشور نیز ، بدلیل کاهش  بارندگی های اخیر و عدم استفاده از سدها در تولید برق مورد نیاز مردم  ، از نیروگاههای بخاری و گازی توقع تولید برق و تامین ولتاژ و فرکانس مورد نیاز شبکه را دارد.
اینگونه می شود که نیروگاههای بخاری تولید برق ، به دلیل محدودیت در تامین گاز مصرفی خود ، به سوی مصرف سوخت جایگزین یعنی مازوت  رو می آورند و در نتیجه آلودگی های زیست محیطی و همچنین  مشکلاتی را نیز  گریبانگیر نیروگاه می نماید.
 
✅اولویت با مصارف خانگی است
 
در همین رابطه و به منظور مشخص شدن ابعاد و علل استفاده نیروگاه رامین اهواز از سوخت جایگزین(مازوت) ، گفت و گویی تلفنی با آقای فهد خباز سرپرست روابط عمومی شرکت گاز خوزستان انجام گرفت و  علت محدودیت ایجاد شده در تامین گاز مصرفی نیروگاه رامین را جویا شدیم.
آقای خباز به خبرگزاری شرق گفت : طبق قرارداد فروشی که با وزارت نیرو در رابط با تامین گاز مصرف این نیروگاهها وجود دارد ، تامین گاز مصارف خانگی و مردم ، در درجه اول و  ارجعیت دارد ، لذا تامین گاز نیروگاهها ، منوط به تامین گاز جهت مصارف خانگی و مخصوصا هموطنانمان در مناطق سردسیر است.
آقای خباز همچنین گفتند: محدودیت تامین گاز نیروگاهها ، مقطعی و در شرایط هوای سردی است که بر بیشتر مناطق کشورمان حاکم و در نتیجه شبکه سراسری را با افزایش مصرف گاز و کاهش فشار گاز مواجه می سازد ؛ در سایر روزها و شرایط عادی ، محدودیتی برای تامین  مقدار گاز مصرفی مورد نیاز نیروگاهها وجود ندارد و مطمئنا با گذر از موج سرمای فعلی در کشور ، وضعیت عرضه گاز به نیروگاه رامین نیز ، سیر طبیعی و عادی  خود را  همچون سایر  روزها طی خواهد نمود.
سرپرست روابط عمومی شرکت گاز خوزستان ، همچنین ابراز داشت : در قرارداد فروش گاز به صنایع ، بندی وجود دارد که تامین گاز مصرفی نیروگاهها و صنایع ، منوط به تامین اولیه مصارف خانگی است لذا  محدودیت عرضه گاز در شرایطموجود ، مسئله جدیدی نیست و در سال های گذشته نیز. گاها به دلیل افزایش مصارف خانگی و کاهش فشار گاز نیز وجود داشته است.
 
❇️مصرف مازوت موجب تحمیل هزینه های هنگفت و خسارت به تجهیزات نیروگاه می شود
 
از سویی دیگر ، مسئولین نیروگاه رامین ، با اذعان به محدودیت سهمیه گاز در نظر گرفته شده برای نیروگاه از سوی شرکت ملی گاز ؛ مصرف سوخت مازوت را باعث بروز خسارات متعدد به تجهیزات بویلر ، از جمله لوله های بویلر  ، فن ها ،  هیترها و همچنین کانال های دود  مربوطه می دانند .
در همین رابطه آقای مهندس غلامرضا چرخاب ساز زاده سرپرست  معاونت مهندسی و برنامه ریزی فنی نیروگاه رامین اهواز ، در گفت وگو با خبرگزاری سیاست شرق ، اظهار داشت: نیروگاه رامین هیچ اصراری برای مصرف سوخت مازوت ندارد و شرایط فعلی و مخصوصا کاهش سهمیه گاز مصرفی نیروگاه از ۱۱ میلیون به مقادیر حداقلی و حتی تا ۳ میلیون مترمکعب در روز و همچنین درخواست دیسپاچینگ ملی برق ، برای تولید و تامین برق شبکه سراسری ، چنین شرایطی را به نیروگاه تحمیل نموده است .
معاونت مهندسی و برنامه ریزی فنی نیروگاه رامین ، همچنین اذعان نمود:  استفاده از گاز به عنوان سوخت در بویلر های نیروگاه رامین ، موجب پایداری واحدها در تولید برق می باشد.
وی مصرف سوخت مازوت را ، برای پرسنل بهره بردار و تعمیرات نیروگاه ، مشکل آفرین و دردسرساز دانست که باعث افزایش حجم تعمیرات ، افزایش تعداد خروج واحدها از شبکه سراسری و تعدد راه اندازی واحدها دانست که عمر مفید تجهیزات را کاهش و هزینه های تعمیر و نگهداری آنها را افزایش می دهد.
مهندس چرخاب ساز زاده همچنین اظهار داشت : بطور میانگین هر دوهفته یک واحد نیروگاه رامین به دلیل مشکلات ایجاد شده از بابت مصرف مازوت ، بطور اضطراری از مدار خارج می شود .این مسئله علاوه بر اینکه جریمه ای را از سوی شبکه برق سراسری متوجه نیروگاه  می نماید ، هزینه های مختلف و هنگفتی را به نیروگاه تحمیل می نماید.
از معاونت مهندسی و برنامه ریزی فنی نیروگاه رامین در خصوص اتفاقی که هفته گذشته (۱۷۷ بهمن ماه) به وقوع پیوست و چند دقیقه ای دود سیاه از دودکش نیروگاه خارج گردید نیز ، سوال شد.
آقای مهندس چرخاب ساززاده در این رابطه گفت : کنترل وضعیت سوخت مازوت نسبت به گاز ، مشکل تر می باشد.زیرا سوخت مازوت به طور موردی و در مواقع انجام تعمیر شبکه گاز و یا محدودیت در تامین سوخت گاز مصرفی نیروگاه استفاده می شود ،لذا تجهیزات مربوطه نیز گاها دچار اشکالاتی می شوند.
در حالت طبیعی و بالانس سوخت مازوت و هوا در کوره ، رنگ دود خارج شده از دودکش سفید می باشد ، با این حال در صورت عدم تنظیم سوخت و هوا ، رنگ دود سیاه و در فصل سرما مشخص تر می شود.
در روزی که چنین اتفاقی افتاد ، رگلاتور تنظیم سوخت مازوت در حین فرمان دادن توسط همکاران بهره بردار ، دچار اشکال شد ، لذا تا زمان کنترل وضعیت و رفع اشکال از آن توسط پرسنل تعمیرات ، چند دقیقه ای دود سیاه از دودکش خارج گردید .با این حال ، بجز این مورد ،  مورد دیگری در این رابطه و پس از آن ، تاکنون مشاهده نشده است.
 
و اما ؛
 
با تامل در نقطه نظرات سرپرست روابط عمومی شرکت گاز خوزستان و معاونت مهندسی و برنامه ریزی فنی نیروگاه رامین ، به نظر می رسد مسئله  تامین گاز مصرفی  نیروگاه رامین و رفع محدودیت از  آن  ، یک تصمیم ملی و خارج از اراده مدیران نیروگاه رامین و شرکت ملی گاز خوزستان است و در حد وزارتخانه های  نیرو و نفت و همچنین نهادها و سازمان های مرتبط با این مسئله می باشد.
اذعان مسئولین شرکت گاز خوزستان مبنی بر وجود موج سرما در کشور و کاهش سهمیه گاز مصرفی نیروگاه و در نتیجه مصرف مازوت به عنوان سوخت جایگزین از طرف نیروگاه  ، و خسارات و هزینه های مازادی که از بابت مصرف سوخت مازوت به واحدهای تولید برق نیروگاه رامین و تجهیزات مربوطه  وارد می شود ، در کنار صدمات جبران ناپذیر زیست محیطی ؛  لزوم توجه لازم وزارتخانه های نفت و نیرو را به این مهم می رساند تا مسئله  محدودیت تامین سوخت گاز مصرفی نیروگاه از سویی و نیاز شبکه ، به برق نیروگاه رامین از سویی دیگر را برطرف و به سرانجامی درست برسانند تا پاسخی به تامین برق مورد نیاز شبکه سراسری ، نگرانی های زیست محیطی  مردم منطقه و همچنین هزینه های تحمیلی به تجهیزات نیروگاه نیز باشد.
 

 

 

۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ۱۴:۳۹
روابط عمومی نیروگاه رامین اهواز |
تعداد بازدید : ۱,۱۲۵